معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي
ایران مقتدرانه در مذاکرات استانبول حضور خواهدداشت

یزدفردا "سرویس خبر:ریشه ناکامی مذاکرات، اتخاذ راهبرد دوگانه توسط برخی کشورهای غربی است و ریشه اتخاذ این راهبرد ناکام و پرهزینه، محاسبات اشتباه و غلط غربی ها نسبت به توانمندی ها، ظرفیت ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است

علی باقری' معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: جمهوری اسلامی ایران با اعتماد به نفس و اقتدار کامل در عرصه های سیاسی و اقتصادی، وارد عرصه گفت و گوها در استانبول خواهد شد.

به گزارش یزدفردا  به نقل از ایرنا،معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی که به چین سفر کرده است، شامگاه چهارشنبه در یک کنفرانس خبری که با حضور خبرنگاران چینی و خارجی برگزار شد، نتایج مذاکراتش با مقامات چین درباره موضوع هسته‌ای و مسایل مهم منطقه ای و بین المللی را مثبت توصیف کرد و گفت: چین همواره بر حق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای تاکید کرده است.

باقری اظهار داشت: در این مذاکرات دوطرف بر اینکه گفت و گوها پیرامون موضوع هسته ای ایران در سایه منطق و با هدف همکاری انجام شود، تاکید داشتند.

وی گفت: در ملاقات با مقامات چینی تاکید کردیم که راه حل نتیجه بخش بودن گفت وگوها این است که راهبرد گفت وگو و همکاری جایگزین راهبرد دومسیره شود.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان آمادگی ایران را برای گفت و گوهای جدی و محتوایی و نتیجه بخش در سایه احترام متقابل و با هدف همکاری اعلام و خاطر نشان کرد: براساس توافقات انجام شده در نشست ژنو 3 مقرر شد که دستور کار اجلاس استانبول گفت وگو برای یافتن نقاط مشترک باشد که این توافق می تواند مسیر مذاکرات را از بن بست خارج کند.

وی گفت: ریشه ناکامی مذاکرات، اتخاذ راهبرد دوگانه توسط برخی کشورهای غربی است و ریشه اتخاذ این راهبرد ناکام و پرهزینه، محاسبات اشتباه و غلط غربی ها نسبت به توانمندی ها، ظرفیت ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است.

باقری افزود: برخی کشورها تصور می کردند با برخی اقدامات از جمله تحریم و صدور قطعنامه می توانند به اهداف خود دست یابند. آنها می پنداشتند تحریم ها می تواند اقتصاد ایران را به بن بست بکشاند اما امروز همگان شاهدند که برغم تحریم های یکجانبه آمریکا، اروپا و شورای امنیت، ایران در حال اجرای بزرگترین طرح تحول اقتصادی است که در تاریخ کشور بی سابقه بوده است.

وی گفت: ' اجرای این طرح نشاندهنده ثبات کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در ایران است.'

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در عین حال به برخی بحران ها و تنش ها در کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و انگلیس اشاره کرد و آن را ناشی از وجود برخی چالش ها و مشکلات ساختاری در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشورها دانست.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره دعوت ایران برای بازدید نمایندگان کشورهای مختلف از تاسیسات هسته ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در یک اقدام سازنده، از نمایندگان برخی کشورها در آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از تاسیسات هسته ای کشورمان دعوت بعمل آورده است که برنامه بازدید از تاسیسات هسته ای ایران در نطنز و اراک برای روزهای 15 و 16 ژانویه برنامه ریزی شده و این اقدام ایران نشانه شفافیت برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت که عمده کشورها به این اقدام ایران پاسخ مثبت داده اند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درعین حال گفت برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران به طور مستمر تحت نظارت بازرسان آژانس بوده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در تحولات منطقه ای و بین المللی گفت: ایران کشور مهمی در منطقه خاورمیانه است و نقش سازنده ای نیز در عرصه های مختلف دارد. نقش سازنده ایران در تثبیت ثبات و آرامش در منطقه بر هیچکس پوشیده نیست.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با همسایگان خود دارد و بیگانگان با حضور نامشروع خود در منطقه می خواهند که فضای همکاری میان ایران با کشورهای همسایه را تخریب کنند.

وی گفت: کشورهای منطقه از حق مسلم هسته ای جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنند.

خبرنگاری درباره دستگیری عوامل موساد و مرتبط با غربی ها که در ترور برخی دانشمندان هسته ای ایران دست داشته اند، سئوال کرد.

باقری در جواب گفت : برخی به صراحت اعلام کرده بودند که با عملیات مبتنی بر اطلاعات باید جلوی فعالیت های هسته ای ایران گرفته شود و چند روز پس از طرح این اظهارات ، دوتن از دانشمندان هسته ای ایران ترور شدند.

وی گفت : بنابر مدارک بدست آمده، عوامل ترور دانشمندان هسته ای ایران توسط رژیم صهیونیستی آموزش دیده و تجهیز شده بودند و اعترافات تکان دهنده آنها می بایست با یک واکنش جدی بین المللی مواجه می شد.

این مقام ایرانی با بیان این مطلب که ایران در چارچوب قوانین و مقررات درباره این موضوع اقدام خواهد کرد، اظهار داشت: اینگونه اقدامات نشانه رویکرد تروریستی اسراییل است و جامعه بین المللی منتظر است که کشورهای مدعی چه واکنشی به این اقدامات صهیونیست ها نشان خواهد داد.

وی افزود:این ترورها تداعی کننده فرهنگ قرون وسطایی است.

باقری در پاسخ به پرسشی درباره نقش چین در موضوع هسته ای ایران گفت:' چین نقش موثری را در عرصه گفت و گوها داشته است و تاکید چینی‌ها بر اتخاذ رویکرد مبتنی بر تعامل و همکاری، نشانه نقش موثر چین در پیشبرد گفت وگوهاست.

وی گفت : اگر رویکرد همکاری در گفت وگوها اتخاذ شود، بستر ساز پیشبرد گفت وگوها خواهد بود و این درحالی است که برخی کشورها با اتخاذ اقدامات خصمانه، سعی بر بن بست در مذاکرات و سایه انداختن برآن را دارند.

وی افزود: در مذاکرات با مقامات وزارت خارجه چین، انها نیز تاکید کردند که باید رویکرد همکاری و تعامل در مذاکرات استانبول ادامه یابد.

باقری با بیان این مطلب که گفت وگو انتخاب راهبردی جمهوری اسلامی ایران است، خاطر نشان کرد: اگر هر یک از طرف های مقابل از این گفت وگوها به عنوان ابزار استفاده کنند، مسئول ناکامی گفت وگوها، آنها خواهند بود.

باقری در پایان روابط ایران و چین را خوب و رو به رشد توصیف کرد و گفت: روابط ایران و چین در زمینه های مختلف بصورت گسترده وجود دارد و دوکشور در مقاطع مختلف با یکدیگر رایزنی و گفت و گو دارند.

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، چهارشنبه شب پکن را به مقصد ترکیه ترک خواهد کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا